18.3.11

Baby wearing pentru Irina (long live Zoozie's wrap!)

7 luni si 6 zile.
4 dinti.
Supa si iaurt desemnate favorite.
Branza calcica si morcovul sunt inamici. Si bavetica si stersul fetzei dupa mancare.

Vrea sa stea in picioare si paseste incetisor.

Tot laptele-i de baza, si la mancare, si la adormit (pe post de suzeta).
O verisoara zicea sa intarci copilul la 9 luni, ca dup-aia incepe "sa stie" si te trage de haine in public si asa ceva "nu se face". Pe principiul asta, trebuia s-o intarc de la 5 luni... Ei ii place, mie imi place, continuam.


Zoozie povesteste de mei-tai, de care e tare multumita. Eu am incercat un mei-tai la BabyExpo, unde sotul binevoitor (helpful) de la adelle.ro m-a ajutat sa pun unul foarte frumos, dar atunci cautam ceva care sa poata fi purtat si de sot, si numai Manduca se potrivea amandurora.


Cum sa porti copilul, din experienta mea.
Nu e un ghid, cat o "colectie de impresii"; pentru mai multe informatii, cautati pe Google "baby wearing" sau "baby wrap mei-tai sling" etc.




Datorita faptului ca nu ne puteam deplasa cu caruciorul prea mult, am purces la documentare in privinta unor carriere de copii. De ce ti-ai purta copilul in asa ceva? Uite niste motive aici (care m-au convins sa caut carrier - nu-i frumos sa te poti duce oriunde cu bebelusul?) si aici .
Nota: de sling-uri nu zic nimic fiindca nu am incercat. Dar pe sling.ro se gasesc informatii detaliate despre  tipurile de esarfe si indicatii in functie de varsta.


1) Caruciorul
Noi am primit un carucior de la un frate (second-hand, cum vine). Sarind peste faptul ca e greu de manevrat, e greu de ridicat/carat, a fost tare util cand bebe era mica si statea la orizontala - adica primele 2 luni. Cand am venit in Buc, am lasat-o mai moale cu carutul, il tineam in portbagaj, daca masina pleca, pleca si carutul - si nu puteam s-o car in brate nici macar 30 min, d-apai 2 ore...
Acume ne plimbam cu carutul doar cand suntem toti 3 si mergem intr-un parc apropiat sau la magazin, sau cand ne ducem noi doua la piata. Bebe sta in fund si mami depoziteaza plase sub carucior.
Cu caruciorul e greu sa urci in autobuz, nu mai zic de cat loc ocupa si de ce priviri "binevoitoare" primesti. Nici gand sa-l duc la metrou. 

Deci:
Plusuri - se poate folosi la caratul cumparaturilor, nu te doare spatele, util cand e cald afara, limita de greutate ptr copil e mare, merge si cand ploua
Minusuri - mobilitate mica, trebuie spatiu de depozitare, apar situatii in care copilul nu mai vrea in carut si-l tii in brate

Pret: de la 4 mil la 30 mil


2) Wrap (esarfa, invelitoare)
Am avut maaare noroc cu wrapul, altfel am fi fost limitate la zona Titan.
Mii de multumiri lui Zoozie, care ni l-a dat - un wrap elastic (o bucata de material lunga de 5 metri, latine cam 70 cm, cu capetele mai inguste).
Wrapul elastic e foarte bun cand bebe e mai mic; cand sare de 9 kg, se recomanda unul ne-elastic.
Se poate purta in multe feluri, dar in toate copilul vine lipit de tine.
Mai multe informatii aici, si uite ce se mai poate face in wrap :D (in poze apare chiar wrapul pe care ni l-a dat Zoozie)
Eu il port numai in fata, ea sta cu fatza spre mine si se uita in parti. Cand adoarme, se lasa cu capul pe umarul meu sau pe piept (daca e mai frig), izolandu-se oarecum de galagie si agitatie.
Poti zambi, canta, sopti, saruta copilul. Iar bebe se poate uita la oameni, masini, cladiri - tot ce vezi tu.
Wrapul se leaga pe tine, apoi se aseaza copilul inauntru (cel putin in legatura pe care o stiu eu).

Avantaj wrap fata de marsupiu:
- distribuie greutatea corpului mai bine, pe umeri, pe spate si pe sold.
Oricum te doare spatele cand copilul e greu si-l cari multe ore, cu wrapul e mai bine. Nu se prinde dupa gat, cum am vazut unele marsupii (probabil merg doar ptr copii mici).
- copilul sta mult mai bine in wrap, nu-i vine toata greutatea pe zona inghinala, e "prins" incat sa nu stea cu capul pe spate (decat daca vrea mama sa-i lase mult spatiu).
- in functie de temperatura de-afara, cheful copilului de a vedea mai mult din ce e in jur, se pot aranja "bretelele" (materialul) dupa dorinta. Pe cand marsupiul e fix.
- cand copilul creste, wrapul se poate lega si pe sold, si in spate.
- wrapul elastic se leaga, apoi se pune copilul (foarte util cand copilul e mai mare si mai agitat)

Plusuri - mobilitate mare, versatilitate mare (se poate purta in fata in diverse moduri, in spate, pe sold), ocupa putin loc, copilul sta "broscuta" (indicat de medici), greutatea se distribuie bine, copilul se pune relativ usor.  Foarte important: nu ai nevoie de cineva sa te ajute sa prinzi wrapul elastic pe tine, sau sa pui copilul in wrap.

Minusuri - nu merge vara (e prea cald), curba de invatare relativ mare, rudele te pot lua in deradere (pana vad si ele avantajele :D), nu merge cand ploua (se uda ca si tine); cand copilul creste, se ia un alt wrap (sau se cumpara de la inceput unul ne-elastic); copilul nu se scoate asa usor din el

Pret: de la 2 mil la 5-6 mil, in functie de materialul folosit.
Se poate confectiona acasa.


3) Marsupiu
Am primit unul si l-am folosit doar 10 minute, ma durea cervicala prea rau (se punea dupa gat).
Presupun ca e ptr copii mai mici, nu vad cum as putea-o duce pe fie-mea la 10 kg intr-un marsupiu fara sa ma cocosez de tot.

4) SSC (soft carrier, gen Manduca)
Am luat o Manduca de la un BabyExpo - se gaseste la HipHip.ro.
Manduca tine copilul chiar in pozitia broscuta, indiferent cat de mare e (in wrapul meu nu mai sta chiar asa de broasca), are catarame de siguranta si e foarte reglabil.
Merge purtata de o persoana de 1,63m sau de una de 1,80m. Duce pana la 20 de kile ale copilului.
Are diverse accesorii (contra cost!), gen gluga de ploaie, vant.

Plusuri - teoretic mai sigura decat un wrap, merge pana la greutate mare; poate fi purtata de oameni cu conformatii diferite; arata mai "profi" decat un wrap. E rezistent, tine la ploaie, frig, ninsoare mai bine ca wrap-ul.
Minusuri - costa mult si se prinde greu (vezi mai jos). Daca te ajuta cineva, e ok, altfel e un pic dificil sa tii cu o mana copilul si cu alta sa inchizi cataramele.
Un minus tare subiectiv: simt copilul mai aproape in wrap, din cauza asta Manduca sta nepurtata, iar wrapul merge cu Irina cea de 10 kile(chiar daca e elastic).

Dezavantajul Manducai fata de wrap vine din modul de prindere....
a) prinzi Manduca de talie, inchizand catarama (apropo, se deschide numai folosind ambele maini - siguranta germana m-a exasperat aici)
b) asezi copilul, apoi inchizi cataramele.

Pret: in jur de 4 milioane. Fara accesorii.


Dap, dupa cum se vede, preferatul meu e wrapul. Datorita lui am ajuns sa ne plimbam prin Cismigiu, sa mergem cu metroul. Lumea se uita uimita sau ironica sau doar curioasa, rudelor le-a trecut (sic!), bebe vede ce se intampla si eu ma pot intalni cu oameni. Ma doare spatele daca o car multe ore, dar merita :)

Sper sa-i foloseasca cuiva informatiile.
Ma gandesc sa achizitionez un sling sau un wrap ne-elastic ptr cand chiar n-o mai merge wrapul nostru...

9 comentarii:

  1. ei, asta da surpriza, m-ati facut exemplu public Ș)) Va imbratisez!

    PS de ce scriic a nu sta broscuta in wrap? Inseamna ca n-o mai pui bine, n-ar trebui sa patesti asta, ceva se intampla, poate trebuie sa strangi wrapul mai mult.

    RăspundețiȘtergere
  2. Zoozie, are 10 kilograme si se misca mult, se si inclina ba pe-o parte, ba pe alta. Tot foindu-se, wrapul ajunge sa se stranga intre piciorusele ei.
    Periodic ma uit la videoclipuri de legat wrap (am incercat de curand si alte moduri de a-l lega), insa deja e prea grea si materialul se lasa.
    Oricum, si-a facut treaba foarte bine, Irina plange cand o imbrac sa iesim afara, dar cand ma vede cu wrapul pe mine se potoleste, stie ea ce inseamna! ;)

    RăspundețiȘtergere
  3. oo, ce mare s-a facut! si e atat de dulce! pot sa o mananc? sau macar doar obrajorii? pliiiz :D

    RăspundețiȘtergere
  4. Hei Xelomon,

    Am ajuns si eu la review-ul tau dupa comentariul pe adelle. Nu stiu daca ai vazut raspunsul meu acolo, asa ca reiau unele chestii aici.

    Intr-adevar siguranta germana poate fi enervanta uneori :) Catarama in trei puncte e singurul lucru pe care l-as schimba la Manduca. Insa rar imi e dat sa aud ca cineva leaga usor un wrap dar nu si manduca. De fapt esti prima :). E ok insa pentru ca fiecare parinte e difert si nu exista port-bebe care sa ii multumeasca pe toti. Depinde asa de mult de personalitatea fiecaruia, de stilul de viata etc. Cu cat sunt mai multe pareri cu atat mai bine.

    Legat de accesorii - banuiesc ca te referi la protectiile de ploaie si frig. Acelea nu sunt accesorii specifice manduca; sunt produse de alta firma din finlanda si se pot utiliza cu orice sistem de purtare (wrap, manduca, marsupi plus, mei tai etc). Roul lor e de a proteja bebelusul de frig, ploaie si vant, lucru pe care nici un port bebe nu il poate face cu adevarat. Sunt foarte practice.

    RăspundețiȘtergere
  5. :)) poti! oricum se refac la loc :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Buna, Adelle! de-abia acum ti-am vazut comentariul.
    Manduca e oricum preferata sotului meu.
    Accesoriile sunt ok, le-am vazut si pe ele.

    S-ar putea sa mi se para usor cu wrapul fiindca il leg de vreo 4 luni :) si cel mai mult imi place ca pun copilul dupa ce leg wrapul. Insa am citit ca la wrapurile ne-elastice nu se mai intampla asta, intr-adevar mi se pare greu sa legi 5 m de material cu copilul in brate.

    Tocmai de-asta imi doresc tare mult sa incerc un Marsupi Plus :)

    RăspundețiȘtergere
  7. Eu am legat intodeauna wrapul neelastic inainte sa pun copilul, decis e poate si asa. Oricum, pe masura ce cresc, wrapul devine destul de incomod, desi, in fond (teoretic) se poate folosi pana haha, mai ales ca eprmite si legarea pe spate.

    RăspundețiȘtergere
  8. Buna, am vazut ca ai spus ca nu iti palce Manduca. Eu sunt interesata sa imi iau asa ceva, si vroiam sa intreb daca nu cumva e de vanzare Manduca ta. Asta daca nu ai vandut-o pana acuma. Da-mi un mesaj daca e de vanzare te rog. Mersi (PS: articolul scris de tine e f util).

    RăspundețiȘtergere
  9. Buna! am scris mai tarziu aceasta postare : http://jurnaldepovesti.blogspot.com/2011/05/manduca-si-marsupi-complementare.html

    Manduca ne e tare utila acum, nu o mai dam. Iti sugerez sa cauti pe okazii.ro sau sa cauti o Manduca mai veche (ca a noastra, nu new-style), s-au ieftinit de cand am luat noi. Succes la purtat!

    RăspundețiȘtergere